Crochet Along 2015

donderdag 24 september 2020

Haken voor het goede doel

Goedemorgen,

Weer eens een berichtje van mij.
Dat er weinig geplaatst wordt, betekent natuurlijk niet dat er weinig gedaan wordt.
Achter de schermen wordt gewerkt aan nieuwe projecten.
Wanneer de tijd rijp is horen jullie daar vanzelf weer over.

Tussen de bedrijven door wordt er ook privé gehaakt.
Vaak lees ik, wanneer er weer een nieuwe cal voor een deken wordt aangekondigd,
dat mensen niet meedoen omdat ze al voldoende dekens hebben liggen
en niet weten wat ze met "weer een deken"moeten doen.

Ik heb dat natuurlijk ook ;) 

Sinds een aantal jaar haak ik daarom ook voor "het goede doel".
Mijn goede doelen zijn Troostdekentje en Hartendekens en daarnaast haak ik ook wel eens een sjaal voor De Anonieme Sjaal.

Bij de Troostdekentjes haak je complete dekentjes, in de aangegeven maten,
en bij Hartendekens haak je granny's van 15x15 cm waar later
dekens van worden uitgelegd (met granny's gehaakt door verschillende mensen)
die dan weer door een lid van de groep in elkaar worden gezet.

Beide doelen geven dekentjes aan kinderen die ziek zijn of
die een moeilijke tijd doormaken door bijv het overlijden van een ouder.

Ik vind het een ideale manier om steken en patronen uit te proberen en
ik blijf zelf niet met een enorme stapel dekens zitten omdat ik toch wat te haken wil hebben.
Sommige patronen lenen zich goed voor het opmaken van restjes garen.

De kosten van het garen en versturen zijn voor eigen rekening,
inleveren bij een inleverpunt kan natuurlijk ook als je daar in de buurt woont.

De voorkeur gaat uit naar Royal of Saskia acrylgaren.
Dat is het meest betaalbare garen en, vooral bij Hartendekens van belang,
iedereen heeft zo'n beetje dezelfde kleuren,
wat het combineren van granny's dan weer makkelijker maakt.

De afgelopen tijd haakte ik diverse dekentjes, in verschillende maten. 
Kleine, lieve babydekentjes en stoerdere jongensdekens.
Gisteren heb ik 9 dekens ingepakt en verzonden naar het inleverpunt.
Deze dekens gaan vast veel warmte en troost bieden aan kinderen die dat nodig hebben.


Bij de Anonieme Sjaal haak je een sjaal (of iets anders, dat kan ook) 
en die leg je dan op een plek waar iemand ze kan vinden, 
met een begeleidend briefje erbij dat dit niet verloren is maar speciaal voor jou is neergelegd. 
Dit doel is een soort-van-spannend want wie gaat jouw haaksels vinden?
Ik heb bijv al eens iets achtergelaten op het toilet bij een Hema, 
in een La Place-vestiging, een Scapino, een ziekenhuis. 
Vinders kunnen hun vondst melden bij de groep of een mail sturen. 
Erg leuk om te lezen wat zo'n vondst met een mens doet. Een beetje liefde geven in een vreemde tijd.


Wil je haken en heb je zelf genoeg haakwerkjes, denk dan eens aan het haken voor een goed doel!
Het geeft zoveel voldoening als je leest/ziet dat jouw deken/granny's een kind blij maakt en een sprankje vreugde brengt of dat een sjaal iemand letterlijk en figuurlijk verwarmd!

Haak je niet graag grote projecten maar bijv wel graag knuffels? Bij Troostdekentjes en Hartendekens worden ook knuffels aan de kindjes gegeven. Ook dan kun je meedoen!
En knuffels kun je natuurlijk ook achterlaten met een briefje erbij.

15 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen, leuk dat je dat doet.
    Zelf haak ik ook dekens voor een goed doel, gebruik soms ook patroontjes van onze bestaande dekens, maar niet te herkennen als Jolanda's dekens.
    Fijn dat ik veel geleerd heb van de dekens. Dank daarvoor, en nu zijn anderen goed met dekens, van soms resten, of gekregen garen of gekocht garen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig blogbericht! Ik ben het helemaal met je eens en had het zelf wel kunnen schrijven... Er zijn zoveel goede doelen en het is heerlijk om daar voor te haken!
    Ik hoop dat je veel mensen inspireert!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je hier aandacht aan besteed. Wow, 9 dekens! Ik begrijp, er zitten ook baby-dekentjes bij, maar dan nog is het een flink aantal. Die ene die je helemaal laat zien vind ik prachtig. Ben stiekum ook wel benieuwd naar de andere 8. Plaats je daar nog een keer foto's van?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontzettend lief dat je zoveel haakt voor anderen. Ik vind de stapel prachtig. Daar worden weer veel kinderen blij mee gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken dit. Heb zelf heel veel haakwerk liggen. Zowel kleine dekentjes als grote. Wil dit graag aan een goed doel geven maar welke is de juiste?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Complete dekentjes kun je inleveren bij bijv. Troostdekentjes (en dan even die waar je provincie bij hoort, zoeken). Kun je ook vinden
    via Google, als je geen facebook hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Jolande voor deze info. Precies waar ik naar zocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk allemaal,heb een vraag ik heb een aantal jaren gehaakt voor een stichting,helaas is die gestopt,ik haak mooie omslagdoeken ook wel dekentjes zou graag weer een adres hebben,waar ik m,n haakwerkjes aan kan doneren,zou dat hier ook kunnen,ik woon in Bergambacht stuurde de werkjes altijd op,Hgr Adri Bijl.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. BIj de genoemde doelen lun je dekentjes of granny squares inleveren. Ze hebben ook een website, mocht je geen facebook hebben. Op de websites vind je vast ook een inleveradres.
      Troostdekentjes heeft diverse groepen, gerangschikt op provincies.

      Verwijderen
  9. Ik heb babydekentjes gehaakt. Waar zou ik die kunnen inleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Complete dekentjes kun je inleveren bij bijv. Troostdekentjes (en dan even die waar je provincie bij hoort, zoeken).

      Verwijderen
  10. Ik woon in Brabant. Kan ik daar ook ergens gebreide/gehaakte spullen inleveren? Groet gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja hoor dat kan zeker. Zoek even op troostdekentje.nl en je vindt het adres vast wel waar je vanaf brabant kunt inleveren.
      Tegenwoordig hebben wij zelf ook een goed doel: Haken voor Zorgsaam Ziekenhuis hier in Terneuzen. Ook daar kun je evt voor haken als je dat leuk vindt

      Verwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!