Crochet Along 2015

woensdag 1 juli 2020

Cosy met een Twist

Zo af en toe krijg ik het verzoek een deken te haken. Zo ook een poosje geleden.

Omdat ik de Cosy Woondekens erg leuk vind om te haken 
heeft die eigenlijk een beetje mijn voorkeur. 
Lekker blokjes haken, niet te veel dezelfde zodat het niet te eentonig wordt. 
Je kunt ze makkelijk ergens anders haken, 1 bol en een haaknaald 
en meer hebt je eigenlijk niet nodig.
Telefoon met het patroon kan makkelijk zijn, 
maar inmiddels heb ik al zoveel Cosy Woondekens gehaakt 
dat ik sommige patronen uit het hoofd kan haken.

Deze keer ging ik voor alleen maar kabels.
Ik maakte eerst een aantal schetsen in een oud rekenschrift, 
overgebleven van de schooltijd van één van de kinderen.
Ik mocht 4 5 of 6 kleuren gebruiken.


Er was al snel beslist dat het legpatroon van de Cosy 2.0 moest worden aangehouden.
Veel lichte blokjes dus.

Door een schets te maken kun je je al een klein beetje voorstelling maken
van hoe het eruit zal komen te zien. 
Wil je een soort-van-figuur maken, of gewoon kriskras door elkaar?
Ik ben nogal van het symmetrische dus er moet wel een systeem in zitten.
Door een schets te maken weet je precies hoeveel blokjes je van elke kleur/patroon moet maken.

Vanwege het symmetrische haakte ik alle kleuren in hetzelfde patroon, 
alle witte worden hetzelfde, alle oud-roze hetzelfde, enz.

Dan het kiezen van de patroontjes.
Ik ging voor kabels, zat nog in het Twisted-gebeuren.....

De Cosy Woondeken 1 heeft 3 kabelpatroontjes. 
Deze worden dus gebruikt, alleen "patroon 5" gaat in deze versie nog iets meer door elkaar heen.
Dan heb ik van patroon 1 en patroon 3 van de Twisted-deken 
een patroon gemaakt zodat het past in de 30/31 steken en 28 toeren van de Cosy-blokjes.



Uiteindelijk 2 versies van patroon 1 en 1 versie van patroon 3 gemaakt. 
Helaas kwam patroon 5 niet mooi uit op zon'n klein formaat. 
Ik heb het geprobeerd maar het was net niet je-van-het.

Alle blokjes zijn omhaakt met een toer vasten van 31 steken aan elke zijde. 
Soms moest ik 1 steek meerderen aan boven- en onderzijde om op dat aantal te komen.

Nu zijn de blokken klaar en kan ik ze aan elkaar gaan haken. 

Ik noem het "Cosy met een twist".

Wordt vervolgd!



1 opmerking:

  1. Hallo Jolanda ik vind ze prachtig.
    Goed idee om een schema te maken.
    Succes groetjes Ria.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!