Crochet Along 2015

vrijdag 28 februari 2014

Crochet Along week 9


Vandaag, na de makkelijke toeren van vorige week, weer een nieuwe steek...... De bobbelsteek.

Alhoewel... bobbel..... ik vind het niet echt een bobbel, meer een nopje...... Prima als je een laag bobbeltje wilt in een andere kleur, zodat het lekker afsteekt.


Zo ziet het er uit..... Zoals wordt vermeld in het patroon zou je de meegehaakte contrastkleur kunnen zien. Dat ligt erg aan de kleuren die je gebruikt. Je zou ook alles in één kleur kunnen doen!

Zelf vind ik deze bobbel niet zo leuk, ik wil meer een échte bobbel......

Er zijn 2 manieren om dat te bereiken.
1. Je haakt 1 (of 2) stokje(s) meer dan wordt vermeldt. Het bobbeltje wordt dan dikker.
2. Je haakt toer 2 van dit patroon ook met stokjes en haakt de bobbel dan met 4 of 5 dubbele stokjes. Dan wordt de bobbel groter en dikker.

Voorbeeld:


Zoals je ziet ligt deze bobbel meer bovenop het haakwerk.
Aan jullie de keus!

Dan nog iets over de plaatsing van de bobbels. In de beschrijving wordt iedere 10e steek een bobbelsteek.
Heb je nu, zoals ik, 193 steken, dan vind ik de verdeling niet mooi. De 1e bobbel zit op 10, de laatste op 190 en dan hou ik nog 3 steken over aan de kant.....Ik heb zelf de 1e bobbel op de 7e steek gedaan, daarna om de 10 steken, dus op 17, 27 enz. De laatste bobbel zit dan op 187. Daarna heb ik nog 6 steken over.... Aan beide zijden dus evenveel steken aan de kant.
Zo kun je voor jezelf uitmaken waar je de bobbels het mooist kunt plaatsen, als je dat wilt tenminste.

En nog een tip..... je hoeft ze natuurlijk niet om de 10 steken te doen.... om de 5 kan ook, of wat je zelf wilt....aangezien je stekenaantal deelbaar is door 24 zou je zelfs om de 8 steken een bobbel kunnen doen......
Mogelijkheden genoeg zou ik zo zeggen!



Zo ziet je deken er na deze toeren uit!.

En hier heb ik de bobbels om de 5 steken gemaakt......



HIER vind je de beschrijving van week 9!

Veel succes en plezier!

12 opmerkingen:

  1. Ik schrok ervan dat het patroon er nu al is.
    Vind het wel geweldig hoor! dat je dat iedere week weer voor ons voorelkaar maakt.
    en wat worden de dekens allemaal mooi,
    Het is echt genieten hiervan.
    groetjes Akke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor de extra uitleg. Ik ga eerst het originele patroon maar eens even bekijken en daarna jouw wijzigingen.... Zo ie zo het mooiere verdelen vind ik een hele goede aanvulling! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de extra tips! Ik ga er straks mee aan de slag.
    Groetjes, IngridR

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je voor de extra uitleg, ga er zeker gebruik van maken! Vind jouw bobbels ook mooier! fijn weekend vast! liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je ons al die extra uitleg erbij geeft. Vooral die over een mooie steekverdeling. Daar kunnen we beter over nadenken voor de gaan haken dan achteraf toch niet helemaal tevreden zijn. Ik vind de dikkere bobbels ook mooier.
    Dank jullie voor weer een nieuw patroon.

    Fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel voor je uitleg hoe de bobbels dikker kunnen worden. Ik heb de tweede toer nu inderdaad met stokjes gehaakt en de bobbels met 5 dubbele stokjes. Ook de verdeling aangepast nav jouw blogpost. Oh ja, ik heb voor de bobbeltoer naald 3.5 gebruikt ipv 4.0, dat werd net wat mooier bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zjucht....ben ik aan het proberen om mooie bobbels te haken noemt de een ze hier puisten en de ander noemt ze tepels, ik ben maar verder gaan haken toen ze de deur uit waren.
    Ik was inderdaad ook begonnen met 7 halve stokjes, de bobbel met 5 stokjes en dan 9 er tussen en ik kwam helemaal perfect uit.
    Fijn weekend en groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Jolanda

    Ik wil ook graag mee doen met de deken.Welke garen is het beste en welke haaknaald.Maar dan heb ik nog een vraag.De achtergrond van jou met al die lapjes.Heb jij misschien daar een beschrijving van. Gr Harma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor het garen en de haaknaald kun je het beste even de voorbereidingsfile lezen, die kun je downloaden en vind je in de rechterkolom onder het plaatje van de crochet along. De achtergrondgranny's zijn de granny's die ik vorig jaar in/bij de groep heb gehaakt. Ik heb de patronen uit boeken en van internet gehaald.

      Verwijderen
  9. ben vorige week ook begonnen met de deken maar krijg week 9 niet steeds een foutmelding

    hoe kan ik er anders aan komen

    Erg leuk idee ben met een inhaalslag bezig

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Iedereen is nu zo ongeveer klaar met z'n deken denk ik, maar ik heb net pas alle patronen van de weken op geslagen. Moet eerst nog wat anders afmaken van mezelf, anders weet ik het wel... Maar ik heb ontzettend veel zin om hier aan te gaan beginnen!! Blijven al jullie tips bij de verschillende weken (dus niet in het patroon zelf) nog een poosje op deze blog staan? Want ik denk dat ik dat wel kan gebruiken. Iedereen veel plezier!!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!