Crochet Along 2015

dinsdag 24 februari 2015

Recyclen en haken......

Ergens in de afgelopen weken ben ik benaderd door Michelle van de website Natuurlijkdurvendoen.
Een site over zelf dingen maken en hergebruiken van materialen.
Ze vroeg mij of ik gastblogger wilde zijn, eenmalig of meerdere malen.

Nu vind ik dit zelf een moeilijk punt.. ik bedoel, ik scheid het afval van mijn gezin netjes: glas in de glasbak, plastic in de daarvoor bestemde bak, groente- en fruitafval in de groene kliko en papier in de blauwe bak. Kleding die nog prima in orde is geef ik aan daarvoor bestemde doelen.... Maar hergebruiken van materialen doe ik eigenlijk zelden.
O ja... net als zoveel mensen bewaar ik wel dingen om "ooit nog eens te gebruiken voor"... maar heel vaak komt het er gewoon niet van en belandt het bewaarde toch weer in de kliko, na verloop van tijd.

De mailwisseling met Michelle wees mij weer eens met de neus op de feiten... eigenlijk zouden we veel meer moeten doen met ons "afval".... Ik ga me er dan ook meer bewust van zijn!

Maar daardoor heb ik eigenlijk nog weinig ervaring met recyclen van materialen, zeker op hobbygebied en ik kan dan ook nog niet echt een blogverhaal vullen.

Dus kwam de gedachte op het aan jullie te vragen.
Zijn er onder jullie haaksters (of breisters of wat dan ook) die wel eens iets maken van gerecyclede (mooi woord) materialen.
Wie haakt er wel eens met bijv. tot repen geknipte t-shirts, plastic zakken of lakens. Spin en verf jij misschien je eigen wol en haak je mee aan de Crochet Along? ... Haak jij wel eens iets met bijv. jute of henneptouw?

Michelle zoekt dus mensen die evt eens een verhaal hierover op haar blog willen schrijven. En dan het liefst met betrekking tot haken.
Ben jij zo iemand die dat wel wil?
Hier haar oproepje:

Haakliefhebbers opgelet!

Wil jij jouw kennis en plezier over haken overdragen op anderen? Dan kom ik graag met je in contact! Ik heb een blog over Natuurlijk en Bewust leven en ik ben bezig met opstarten van een rubriek: DIY. Er zit iets aards aan het zelf maken van dingen. Het geeft voldoening. Je bent betrokken bij het hele proces. Wat wil je en wat niet? Welke kleuren? Welke garen? Wat moet het resultaat worden? Je leert iedere keer weer bij. Het kost niet alleen maar tijd, het geeft je ook heel veel terug.
Daar wil ik mijn lezers kennis mee laten maken! Ik zoek een of meerdere personen die eenmalig of vaker een blog aan willen leveren. Ik heb een aantal ideeën, jij ook? Laten we het er eens over hebben!


Je kunt contact opnemen met Michelle via haar blog!

Ik blijf het volgen en wie weet.... zie je mij wel een keer als gastblogger!

5 opmerkingen:

  1. Recyclen kan ook op een andere manier. Voorbeeld: ik breide wat jaren geleden een trui. Die lag keurig in de kast te verstoffen, want het model is nu niet meer in. De trui heb ik gerecycled door hem uit te haken en mutsen van het garen te haken.
    Ander voorbeeld: ik haakte de CAL 2014 deken in XXL-maat. Helaas bleek hij in de slaapkamer toch minder mooi dan gedacht. Nu zijn er al diverse sjaals en omslagdoeken gehaakt met het garen van de deken én die worden met veel plezier door verschillende mensen gedragen.

    Houd je het recyclen dicht bij je dagelijkse bezigheden en hobby's, dan lukt het vrij makkelijk om iets te vinden.

    Iets wat ook leuk is om te recyclen: oude spijkerbroeken. Op Pinterest staan daarvoor echt toffe ideeën. Hiervoor moet je wel met een naaimachine overweg kunnen.

    Ik ben benieuwd op welke ideeën jij zelf komt.

    Veel recycle-plezier, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hergebruik zoveel mogelijk. Sinds ik alle tijd heb (pensioen) bewaar ik oude kleren ook. Je weet nooit wat je er nog mee kunt doen. Vorig jaar een lappendeken gemaakt van oude T-shirts en ik ben met een vloerkleed begonnen van oude spijkerbroeken.
    Oude handdoeken en theedoeken? als tussenvoering voor bv pannenlappen.
    Truien die niet meer gedragen worden haal ik ook uit. Je kan er altijd weer wat anders van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De lappendeken is te bewonderen op mijn blog
    http://allesopzijntijd.blogspot.no/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ze een mail gestuurd. Mijn Cal 2014 is helemaal gemaakt van draden die middels recycling tot stand is gekomen en de Cal 2015 wordt gemaakt van zelf samengestelde garens. Inspiratie genoeg om mooie draden van afvalproducten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super Jolanda! Ik heb al reacties :-) En je bent altijd welkom je nog aan te sluiten. Bedankt voor het meedenken!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!