Crochet Along 2015

dinsdag 7 april 2015

Loomen

Loomen kende ik wel van het gebeuren met de elastiekjes.... 
bij vriendinnen met meisjeskinderen gezien.
Toen zag ik ergens de Maxi Loom van Prym.
Dat leek me wel wat.... toch nog op de één of andere manier gerelateerd aan haken.

Uiteindelijk aan een Maxi Loom Bord geraakt en vandaag met vriendinnetje Naomi aan het loomen geslagen.

Een loombord bestaat uit een plank hout met gaatjes erin,
op gelijke afstand van elkaar en houtjes die je in de gaatjes stopt.

Je kunt, zoals je kan zien, 3 verschillende maten aanhouden.


Ik heb de middelste afstand aangehouden, leek me groot genoeg.

Via Pinterest had ik al enkel pins gepind. Je kunt dus verschillende figuren loomen.
Ik begin eerst maar eens met de makkelijkst lijkende variant,

Je wikkelt dus "gewoon" een paar keer (in mijn geval 4x) rond 2 tegenover elkaar liggende stokjes, dan naar de ernaast gelegen stokjes en zo verder.


Daarna draai je het bord een kwartslag en ga je de andere kant op.
Zo krijg je dus een raster van draden.

Daarna ga je de plaatsen waar de draden elkaar kruisen vastknopen met een (contrast)draadje.


Dat vastknopen kan op verschillende manieren en zo krijg je dus verschillende figuren (zie pinterest).

Als alles vastzit kun je het geheel van het bord halen, met beleid!



Nu heb je dus een vierkant met zijkanten die nog niet vastzitten.
Hier komt de haaknaald aan te pas.
Je haakt dus in iedere lus één of meer vasten en tussen de lussen haak je een aantal lossen..... afhankelijk van je haakhand.


Op die manier zet je alles vast.
Daarna heb ik nog een toer vasten en daarna een toer stokjes rondom gehaakt.

 


En voilá...
Op deze manier kun je dus vierkantjes maken die je dan weer aan elkaar kunt haken tot een... kussenovertrek, deken, sjaal, tas.... Mogelijkheden te over dus.
'
Wat ik heb geleerd:
- je moet óf dik garen gebruiken (voor haaknaald 5 of hoger) óf meer wikkelingen maken dan de 4 die ik heb gedaan
- goed kijken dat je alle draadjes hebt gepakt bij het vastmaken, zowel met de naald als met de haaknaald
- veel mogelijkheden, ook spelen met meerdere kleuren in 1 vierkant.
- het wikkelen en haken neemt de minste tijd in beslag (wel even kijken hoe je moet wikkelen). De meeste tijd zit m in het vastmaken van de kruispunten

Je kunt dus met één bord 3 maten vierkantjes maken... ca. 15 cm, 20 cm en 24 cm groot.
Ik zie mogelijkheden ;)

2 opmerkingen:

  1. Leuk Jolanda! Dat geeft weer heel veel mogelijkheden. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag hem en dacht daar kun je misschien ook wel mee blocken!
    Leuk geworden hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.
Thanks for visiting my blog and I love it when you leave a message!